Derfor bør håndverkere kredittvurdere sine kunder
Skrevet av Eyolf Strømme-Svendsen
Forventet lesetid: 2-4 minutter
Sist oppdatert: 18. jun. 2024
Kontroll på kundens betalingsdyktighet
For å unngå økonomiske fallgruver som følge av ubetalte regninger, er det avgjørende at håndverkere har god kontroll på kundens betalingsdyktighet. Kredittvurdering av kunder før prosjektstart og underveis i prosjektet er et effektivt verktøy for å redusere risikoen for ubetalte fakturaer. En kredittvurdering gir håndverkeren innsikt i kundens økonomiske situasjon, betalingshistorikk og generell kredittverdighet.
Bislab er en ledende leverandør av API-baserte kredittvurderingsprodukter, som definerer nye standarder i bransjen gjennom presise kredittvurderingsmodeller og skreddersydde API-løsninger.
- I samarbeid med Drifti har vi nylig lansert våre kredittsjekkprodukter, med et klart fokus på å skape verdi for håndverkere og entreprenører i bygg- og anleggsbransjen, uttaler Ole Kristian Haug, COO i Bislab, før han fortsetter:
- Vårt mål er å gi flere aktører bedre innsikt og redusert risiko knyttet til kunders betalingsdyktighet. Vi er derfor svært tilfredse med integrasjonen av våre tjenester i Drifti-plattformen. Dette gjør det enkelt for håndverkere å få umiddelbar tilgang til viktig informasjon om sluttkundenes betalingsdyktighet med få tastetrykk.
Ved å gjennomføre en grundig kredittsjekk før inngåelse av en kontrakt, kan håndverkeren få en indikasjon på om kunden har evne og vilje til å betale. Dette kan gi mulighet til å sette inn nødvendige tiltak, som for eksempel å kreve forskuddsbetaling, sikre bankgarantier, eller til og med avstå fra å inngå avtale med risikable kunder. Underveis i prosjektet kan regelmessige kredittsjekker gi varsler om endringer i kundens økonomiske situasjon, slik at håndverkeren kan ta nødvendige grep i tide.
Drifti er en ledende leverandør av digitale fagsystemer i bygg- og anleggsbransjen. Kundene deres fakturerer i dag for over 4,1 milliarder NOK gjennom plattformen.
- Det er et tøft marked med høye konkursrater og lite aktivitet. Vi i Drifti skal bidra til at flere håndverksbedrifter lykkes gjennom digitalisering, effektivisering og økt innsikt. Det er derfor viktig for oss å kunne tilby kredittsjekk for å redusere risiko for at våre kunder ikke får betalt for jobben de gjør. - Eyolf Strømme-Svendsen, CPO i Drifti