
Drifti forklarer
Kreditering
Forfatter: Eyolf Strømme-Svendsen
Dato: 21.03.2024
Lesetid: 4-8min

Drifti forklarer
Kreditering
Forfatter: Eyolf Strømme-Svendsen
Dato: 21.03.2024
Lesetid: 4-8min

Drifti forklarer
Kreditering
Forfatter: Eyolf Strømme-Svendsen
Dato: 21.03.2024
Lesetid: 4-8min
I en hektisk hverdag kan feil i faktureringen lett oppstå. Kreditering er prosessen som hjelper deg å rette opp i disse feilene ved hjelp av en kreditnota. I denne teksten skal vi utforske hva kreditering er, hvordan du utfører det, og hva du må gjøre når du mottar en kreditnota.
Hva er kreditering?
Kreditering er prosessen med å utstede en kreditnota, som er en negativ faktura brukt til å nullstille hele eller deler av beløpet på en tidligere sendt faktura. Dette kan være nødvendig ved feilfakturering, reduksjon av fakturabeløp, eller tilbakebetaling ved retur av varer eller kansellering av bestillinger.
Hvorfor bruke kreditering?
Det finnes flere grunner til å bruke kreditering:
Feilfakturering: Korrigere feil i beløp eller varer/tjenester som er fakturert feil.
Redusert beløp: Redusere fakturabeløp for en kunde.
Tilbakebetaling: Refundere beløp for returnerte varer eller kansellerte bestillinger.
Hvordan utføre kreditering?
Fremgangsmåten for kreditering kan variere avhengig av fakturaprogrammet du bruker. Generelt følger du disse trinnene:
Finn fakturaen: Gå til fakturaoversikten og finn fakturaen du vil kreditere.
Opprett en kreditnota: Bruk fakturaprogrammets funksjon for å lage kreditnotaer og fyll ut nødvendig informasjon.
Send kreditnotaen: Send kreditnotaen til kunden via e-post eller kundens portal.
Hva skal man gjøre når man mottar en kreditnota?
Når du mottar en kreditnota fra en leverandør, indikerer det at kravet fra leverandøren har frafalt. Hvis fakturaen allerede er betalt, har du rett til tilbakebetaling av det krediterte beløpet.
Nyttige tips:
Behold en kopi: Alltid oppbevar en kopi av kreditnotaen for regnskapsformål.
Forstå regelverket: Kjenn til bokføringsloven og regnskapsregler ved bruk av kreditnotaer.
Usikker? Spør! Kontakt en regnskapsfører for hjelp med kreditering.
For mer informasjon:
Husk: Kreditnotaen er et viktig verktøy for å holde styr på fakturering og regnskap. Ved å bruke den riktig kan du unngå unødvendige forsinkelser, tvister og kostnader.
Et siste tips til deg som leser dette: Dette innlegget er skrevet for å gi generell informasjon om kreditering. Det er viktig å konsultere en regnskapsfører for å få veiledning om bruk av kreditnotaer i din bedrift.
I en hektisk hverdag kan feil i faktureringen lett oppstå. Kreditering er prosessen som hjelper deg å rette opp i disse feilene ved hjelp av en kreditnota. I denne teksten skal vi utforske hva kreditering er, hvordan du utfører det, og hva du må gjøre når du mottar en kreditnota.
Hva er kreditering?
Kreditering er prosessen med å utstede en kreditnota, som er en negativ faktura brukt til å nullstille hele eller deler av beløpet på en tidligere sendt faktura. Dette kan være nødvendig ved feilfakturering, reduksjon av fakturabeløp, eller tilbakebetaling ved retur av varer eller kansellering av bestillinger.
Hvorfor bruke kreditering?
Det finnes flere grunner til å bruke kreditering:
Feilfakturering: Korrigere feil i beløp eller varer/tjenester som er fakturert feil.
Redusert beløp: Redusere fakturabeløp for en kunde.
Tilbakebetaling: Refundere beløp for returnerte varer eller kansellerte bestillinger.
Hvordan utføre kreditering?
Fremgangsmåten for kreditering kan variere avhengig av fakturaprogrammet du bruker. Generelt følger du disse trinnene:
Finn fakturaen: Gå til fakturaoversikten og finn fakturaen du vil kreditere.
Opprett en kreditnota: Bruk fakturaprogrammets funksjon for å lage kreditnotaer og fyll ut nødvendig informasjon.
Send kreditnotaen: Send kreditnotaen til kunden via e-post eller kundens portal.
Hva skal man gjøre når man mottar en kreditnota?
Når du mottar en kreditnota fra en leverandør, indikerer det at kravet fra leverandøren har frafalt. Hvis fakturaen allerede er betalt, har du rett til tilbakebetaling av det krediterte beløpet.
Nyttige tips:
Behold en kopi: Alltid oppbevar en kopi av kreditnotaen for regnskapsformål.
Forstå regelverket: Kjenn til bokføringsloven og regnskapsregler ved bruk av kreditnotaer.
Usikker? Spør! Kontakt en regnskapsfører for hjelp med kreditering.
For mer informasjon:
Husk: Kreditnotaen er et viktig verktøy for å holde styr på fakturering og regnskap. Ved å bruke den riktig kan du unngå unødvendige forsinkelser, tvister og kostnader.
Et siste tips til deg som leser dette: Dette innlegget er skrevet for å gi generell informasjon om kreditering. Det er viktig å konsultere en regnskapsfører for å få veiledning om bruk av kreditnotaer i din bedrift.
I en hektisk hverdag kan feil i faktureringen lett oppstå. Kreditering er prosessen som hjelper deg å rette opp i disse feilene ved hjelp av en kreditnota. I denne teksten skal vi utforske hva kreditering er, hvordan du utfører det, og hva du må gjøre når du mottar en kreditnota.
Hva er kreditering?
Kreditering er prosessen med å utstede en kreditnota, som er en negativ faktura brukt til å nullstille hele eller deler av beløpet på en tidligere sendt faktura. Dette kan være nødvendig ved feilfakturering, reduksjon av fakturabeløp, eller tilbakebetaling ved retur av varer eller kansellering av bestillinger.
Hvorfor bruke kreditering?
Det finnes flere grunner til å bruke kreditering:
Feilfakturering: Korrigere feil i beløp eller varer/tjenester som er fakturert feil.
Redusert beløp: Redusere fakturabeløp for en kunde.
Tilbakebetaling: Refundere beløp for returnerte varer eller kansellerte bestillinger.
Hvordan utføre kreditering?
Fremgangsmåten for kreditering kan variere avhengig av fakturaprogrammet du bruker. Generelt følger du disse trinnene:
Finn fakturaen: Gå til fakturaoversikten og finn fakturaen du vil kreditere.
Opprett en kreditnota: Bruk fakturaprogrammets funksjon for å lage kreditnotaer og fyll ut nødvendig informasjon.
Send kreditnotaen: Send kreditnotaen til kunden via e-post eller kundens portal.
Hva skal man gjøre når man mottar en kreditnota?
Når du mottar en kreditnota fra en leverandør, indikerer det at kravet fra leverandøren har frafalt. Hvis fakturaen allerede er betalt, har du rett til tilbakebetaling av det krediterte beløpet.
Nyttige tips:
Behold en kopi: Alltid oppbevar en kopi av kreditnotaen for regnskapsformål.
Forstå regelverket: Kjenn til bokføringsloven og regnskapsregler ved bruk av kreditnotaer.
Usikker? Spør! Kontakt en regnskapsfører for hjelp med kreditering.
For mer informasjon:
Husk: Kreditnotaen er et viktig verktøy for å holde styr på fakturering og regnskap. Ved å bruke den riktig kan du unngå unødvendige forsinkelser, tvister og kostnader.
Et siste tips til deg som leser dette: Dette innlegget er skrevet for å gi generell informasjon om kreditering. Det er viktig å konsultere en regnskapsfører for å få veiledning om bruk av kreditnotaer i din bedrift.
Org nr. 921 583 869
Org nr. 921 583 869
Org nr. 921 583 869