
Drifti forklarer
Kvalitetskontroll
Forfatter: Eyolf Strømme-Svendsen
Dato: 28.01.2025
Lesetid: 4-8min

Drifti forklarer
Kvalitetskontroll
Forfatter: Eyolf Strømme-Svendsen
Dato: 28.01.2025
Lesetid: 4-8min

Drifti forklarer
Kvalitetskontroll
Forfatter: Eyolf Strømme-Svendsen
Dato: 28.01.2025
Lesetid: 4-8min
Hva er kvalitetskontroll?
Kvalitetskontroll er prosessen med å inspisere og teste produkter for å sikre at de oppfyller fastsatte kvalitetsstandarder. Dette kan innebære både manuelle inspeksjoner og automatiserte tester.
Prosessen med kvalitetskontroll
Kvalitetskontroll innebærer flere trinn:
Planlegging: Definere kvalitetsstandarder og utvikle inspeksjonsprosedyrer.
Innsamling: Samle inn data gjennom inspeksjoner og tester.
Analyse: Analysere data for å identifisere avvik fra standarder.
Korrigering: Implementere tiltak for å rette opp identifiserte feil.
Verktøy for kvalitetskontroll
Det finnes flere verktøy som kan brukes i kvalitetskontroll:
Statistisk prosesskontroll (SPC): Bruk av statistiske metoder for å overvåke og kontrollere prosesser.
Kontrollskjemaer: Dokumentere og spore inspeksjonsresultater.
Feilmodusanalyse (FMEA): Identifisere potensielle feil og deres konsekvenser.
Hva er kvalitetskontroll?
Kvalitetskontroll er prosessen med å inspisere og teste produkter for å sikre at de oppfyller fastsatte kvalitetsstandarder. Dette kan innebære både manuelle inspeksjoner og automatiserte tester.
Prosessen med kvalitetskontroll
Kvalitetskontroll innebærer flere trinn:
Planlegging: Definere kvalitetsstandarder og utvikle inspeksjonsprosedyrer.
Innsamling: Samle inn data gjennom inspeksjoner og tester.
Analyse: Analysere data for å identifisere avvik fra standarder.
Korrigering: Implementere tiltak for å rette opp identifiserte feil.
Verktøy for kvalitetskontroll
Det finnes flere verktøy som kan brukes i kvalitetskontroll:
Statistisk prosesskontroll (SPC): Bruk av statistiske metoder for å overvåke og kontrollere prosesser.
Kontrollskjemaer: Dokumentere og spore inspeksjonsresultater.
Feilmodusanalyse (FMEA): Identifisere potensielle feil og deres konsekvenser.
Hva er kvalitetskontroll?
Kvalitetskontroll er prosessen med å inspisere og teste produkter for å sikre at de oppfyller fastsatte kvalitetsstandarder. Dette kan innebære både manuelle inspeksjoner og automatiserte tester.
Prosessen med kvalitetskontroll
Kvalitetskontroll innebærer flere trinn:
Planlegging: Definere kvalitetsstandarder og utvikle inspeksjonsprosedyrer.
Innsamling: Samle inn data gjennom inspeksjoner og tester.
Analyse: Analysere data for å identifisere avvik fra standarder.
Korrigering: Implementere tiltak for å rette opp identifiserte feil.
Verktøy for kvalitetskontroll
Det finnes flere verktøy som kan brukes i kvalitetskontroll:
Statistisk prosesskontroll (SPC): Bruk av statistiske metoder for å overvåke og kontrollere prosesser.
Kontrollskjemaer: Dokumentere og spore inspeksjonsresultater.
Feilmodusanalyse (FMEA): Identifisere potensielle feil og deres konsekvenser.
Org nr. 921 583 869
Org nr. 921 583 869
Org nr. 921 583 869