Drifti forklarer

Kvalitetskontroll

Forfatter: Eyolf Strømme-Svendsen

Dato: 28.01.2025

Lesetid: 4-8min

Drifti forklarer

Kvalitetskontroll

Forfatter: Eyolf Strømme-Svendsen

Dato: 28.01.2025

Lesetid: 4-8min

Drifti forklarer

Kvalitetskontroll

Forfatter: Eyolf Strømme-Svendsen

Dato: 28.01.2025

Lesetid: 4-8min

Prøv Drifti gratis i 10 dager

Prøv Drifti gratis i 10 dager

Prøv Drifti gratis i 10 dager

Hva er kvalitetskontroll?

Kvalitetskontroll er prosessen med å inspisere og teste produkter for å sikre at de oppfyller fastsatte kvalitetsstandarder. Dette kan innebære både manuelle inspeksjoner og automatiserte tester.

Prosessen med kvalitetskontroll

Kvalitetskontroll innebærer flere trinn:

  • Planlegging: Definere kvalitetsstandarder og utvikle inspeksjonsprosedyrer.

  • Innsamling: Samle inn data gjennom inspeksjoner og tester.

  • Analyse: Analysere data for å identifisere avvik fra standarder.

Korrigering: Implementere tiltak for å rette opp identifiserte feil.

Verktøy for kvalitetskontroll

Det finnes flere verktøy som kan brukes i kvalitetskontroll:

  • Statistisk prosesskontroll (SPC): Bruk av statistiske metoder for å overvåke og kontrollere prosesser.

  • Kontrollskjemaer: Dokumentere og spore inspeksjonsresultater.

  • Feilmodusanalyse (FMEA): Identifisere potensielle feil og deres konsekvenser.




Hva er kvalitetskontroll?

Kvalitetskontroll er prosessen med å inspisere og teste produkter for å sikre at de oppfyller fastsatte kvalitetsstandarder. Dette kan innebære både manuelle inspeksjoner og automatiserte tester.

Prosessen med kvalitetskontroll

Kvalitetskontroll innebærer flere trinn:

  • Planlegging: Definere kvalitetsstandarder og utvikle inspeksjonsprosedyrer.

  • Innsamling: Samle inn data gjennom inspeksjoner og tester.

  • Analyse: Analysere data for å identifisere avvik fra standarder.

Korrigering: Implementere tiltak for å rette opp identifiserte feil.

Verktøy for kvalitetskontroll

Det finnes flere verktøy som kan brukes i kvalitetskontroll:

  • Statistisk prosesskontroll (SPC): Bruk av statistiske metoder for å overvåke og kontrollere prosesser.

  • Kontrollskjemaer: Dokumentere og spore inspeksjonsresultater.

  • Feilmodusanalyse (FMEA): Identifisere potensielle feil og deres konsekvenser.




Hva er kvalitetskontroll?

Kvalitetskontroll er prosessen med å inspisere og teste produkter for å sikre at de oppfyller fastsatte kvalitetsstandarder. Dette kan innebære både manuelle inspeksjoner og automatiserte tester.

Prosessen med kvalitetskontroll

Kvalitetskontroll innebærer flere trinn:

  • Planlegging: Definere kvalitetsstandarder og utvikle inspeksjonsprosedyrer.

  • Innsamling: Samle inn data gjennom inspeksjoner og tester.

  • Analyse: Analysere data for å identifisere avvik fra standarder.

Korrigering: Implementere tiltak for å rette opp identifiserte feil.

Verktøy for kvalitetskontroll

Det finnes flere verktøy som kan brukes i kvalitetskontroll:

  • Statistisk prosesskontroll (SPC): Bruk av statistiske metoder for å overvåke og kontrollere prosesser.

  • Kontrollskjemaer: Dokumentere og spore inspeksjonsresultater.

  • Feilmodusanalyse (FMEA): Identifisere potensielle feil og deres konsekvenser.